افزونه جلالی را نصب کنید. 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
توسط محقق ایرانی انجام شد

ارائه روشی برای بهبود عملکرد حسگرهای دوپامین در مغز

  • کد خبر : 627
  • 11 اسفند 1399 - 9:34
ارائه روشی برای بهبود عملکرد حسگرهای دوپامین در مغز
محقق ایرانی دانشگاه نیویورک با همکاری سایر پژوهشگران ثابت کردند که استفاده از کربن نانوگرافیتی می‌تواند عملکرد حسگرها برای بررسی فعالیت مولکول دوپامین در مغز را تقویت کند و توانستند حساسیت این حسگرها را بهبود دهند.

به گزارش خبرگزاری مهندسی پزشکی ، پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که استفاده از کربن نانوگرافیتی می‌تواند عملکرد حسگرهای دوپامین را تقویت کند و حساسیت این حسگرها را بهبود دهد.

تیمی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه نیویورک روشی جدید برای افزایش عملکرد میکروحسگرهای الکتروشیمیایی یافتند، این کشف می‌تواند به تشخیص مولکول‌های زیستی مانند دوپامین در غلظت‌های کمتری از آنچه امروز امکان‌پذیر است، منجر شود. یافته‌های آنها در قالب مقاله‌ای در Biosensors and Bioelectronics منتشر شده ‌است.

فعالیت مولکول دوپامین در مغز با عملکردهای مهمی مانند انگیزش، کنترل حرکتی، تقویت و پاداش همراه است، پژوهشگران و پزشکان معمولاً فعالیت انتقال دهنده عصبی در مغز را از طریق میکروحسگرهای الکتروشیمیایی ساخته شده از کربن کنترل می‌کنند، با این حال، به دلیل محدودیت حساسیت، میکروحسگرهای موجود می‌توانند تنها تغییرات شدید سطح دوپامین را تشخیص دهند، آنها همچنین می‌توانند تنها اطلاعات یک سایت در مغز را ضبط کنند.

تیم تحقیقاتی این مطالعه برای نقشه‌برداری چند نقطه‌ای از فعالیت‌های دوپامین در مغز به تازگی میکروحسگرهای مسطحی با استفاده از نانومواد کربنی به نام کربن نانوگرافیتی تولید کرده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، داوود شهرجردی دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر و محقق اصلی این مطالعه گفت: ما از روش‌های نانوساخت، مشابه روش‌های ساخت تراشه در لوازم الکترونیکی مصرفی برای ایجاد مجموعه‌ای از میکروحسگرهای مسطح الکتروشیمیایی استفاده می‌کنیم، حسگرهای ما در مقایسه با سلول‌های نرونی، کوچک هستند و می‌توانند برای ثبت با وضوح مکانی بالاتر، به کار گرفته شوند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج کار پیشین ما نشان می‌داد که اگر ولتاژ کار را کاهش دهیم، عملکرد حسگر بدون تغییر می‌ماند، زیرا عملکرد حسگر توسط ساختار مواد کنترل می‌شود.

این محقق افزود: ما از بررسی چشم‌اندازهای این فناوری جدید حسگری خود برای مطالعات آینده مغز هیجان زده‌ایم. با این وجود، این تیم مشاهده شگفت‌انگیزی داشتند به این شکل که دامنه خروجی حسگر در پاسخ به مولکول‌های دوپامین، با کاهش ولتاژ کار، افزایش می‌یابد.

شهرجردی یادآور شد: یکی از دستاوردهای مهم این تیم تحقیقاتی آن است که می‌توان عملکرد این حسگر را با مهندسی ساختار ماده کربن نانوگرافیتی تنظیم کرد.

جزییات مربوط به توسعه این حسگر در مقاله‌ای در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://mopena.ir/?p=627

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو