افزونه جلالی را نصب کنید. 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024

ارشد مهندسی پزشکی کجا به کارمان می آید

  • کد خبر : 849
  • 03 اردیبهشت 1400 - 15:11
ارشد مهندسی پزشکی کجا به کارمان می آید
شاید حال که متوجه ارتباط این رشته با ارتز و پروتز شده اید، با خودتان بگویید خب فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی هم به ساخت اعضای مصنوعی می پردازند، پس یعنی این دو رشته با هم یکسان هستند؟

دانشحویان که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، دغدغه این را دارند که آیا در مقطع ارشد ادامه تحصیل بدهم یا خیر؟ در واقع جواب قطعی برای این سوال نمیتوان در نظر گرفت زیرا میزان توقع هر فرد از زندگی و شغلش با فرد دیگری متفاوت است. در برخی از رشته ها داشتن مدرک ارشد سبب بهتر شدن موقعیت شغلی و درآمد فرد، و در برخی دیگر تنها داتشن یک مدرک تحصیلی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک، دروس امتحانی، لیست دروس، بازارکار، درآمد آن بپردازیم.

ماهیت ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

این رشته ترکیبی از رشته های مهندسی و پزشکی است و به بهبود کیفیت سلامت انسان و مراقبت های بهداشتی کمک می کند. بر طبق انتشار دفترچه کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۰ در سایت سازمان سنجش، رشته مهندسی پزشکی از زیر مجموعه های مهندسی مکانیک با کد ۱۲۶۷ است که شامل ۳ گرایش بیومکانیک، ورزش و توانبخشی می شود. علم بیومکانیک یک علم بسیار کاربردی در زمینه چگونگی کارکرد عضلات، رباط ها، تاندون ها، استخوان ها برای حرکت بدن تمرکز دارد.

مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

این علم نه تنها شامل ساختار عضلاتی، حرکتی و استخوان های است بلکه شامل چگونگی عملکرد گردش خون، کلیه ها و سایر اعضاء بدن انسان ها، حیوانات و حتی سلول های گیاهان هم می شود. این علم تعاملی بین مکانیک و سیستم های بیولوژیکی برای در نظر گرفتن موقعیت حرکتی اعضایی مانند زانو، شانه، پا، دست و … است.

دانشجویان گرایش بیو مکانیک در دوران تحصیل خود با مباحثی مانند چگونگی ساخت پا مصنوعی، دست مصنوعی، دستگاه های تقویت دست و انگشتان دست، ویلچر و دیگیر دستگاه های توانبخشی آشنا می شوند. با توجه به این صحبت ها می توان خود گرایش بیومکانیک به ارتز و پروتز ارتباط دارد.

تفاوت بیومکانیک با اعضای مصنوعی؟

شاید حال که متوجه ارتباط این رشته با ارتز و پروتز شده اید، با خودتان بگویید خب فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی هم به ساخت اعضای مصنوعی می پردازند، پس یعنی این دو رشته با هم یکسان هستند؟

خیر گرایش بیومکانیک با رشته اعضای مصنوعی متفاوت است. زمینه فعالیت مهندسان بیومکانیک طراحی دستگاه های فیزیوتراپی و رادیولوژی، طراحی و ساخت اعضای مصنوعی خارجی مانند دست، پا، چشم وغیره، طراحی و ساخت اعضا و پروتز های داخلی بدن مانند قلب مصنوعی است. اما زمینه فعالیت فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی تنها ساخت اعضای مصنوعی خارج از بدن است، این فارغ التحصیلان سا ساخت قطعات ساده تری آشنا هستند. اگر علاقه مند به آشنایی با رشته اعضای مصنوعی هستید، میتوانید به لینک مطلب مراجعه کنید.

دروس امتحانی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

دانشجویان برای قبولی در این رشته باید دروسی که در جدول زیر گفته شده را مطالعه کنند. دروس حرارت و سیالات(ترمودینامیک، مکانیک، سیالات، انتقال حرارت)، جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراجی اجزاء) به دلیل داشتن ضریب ۴ از درس های مهم برای قبولی در این رشته در دانشگاه های خوب به حساب می آیند.

مهارت ها و شایستگی ها برای ورود به گرایش بیومکانیک

علاقه شدید به مباحث مهندسی و پزشکی

مهارت های ارتباطی عالی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف

توجه خوب به جزئیات

توانایی کار با کامپیوتر

دارا بودن از سطح بالایی از دانش فنی و خلاقیت

توانایی طراحی محصولاتی کارآمد و کاربردی و همچنین مقرون به صرفه ودارای ظاهری زیبا

آشنایی با فروش و بازاریابی برای فروش محصولات

مهارت های عالی حل مسئله و توانایی کار تحت فشار

لیست دروس ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

دانشجویان برای گذراندن مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک موظف به گذراندن ۹ واحد تخصصی اجباری علاوه بر دیگر دروس هستند.

دروس تخصصی اجباری

مبانی بیومکانیک، مکانیک محیط پیوسته، ریاضیات مهندسی پیشرفته

دروس تخصصی اختیاری

مکانیک سیالات زیستی، دینامیک سیالات محاسباتی CFD، بیومکانیک اسکلتی عضلانی، روش اجزاء محدود FEM، رباتیک، مدل سازی و تحلیل حرکات بدن، ابزار دقیق در سیستم های زیستی، مدل سازی و شبیه سازی سیستم های بیولوژیکی، ارگان های مصنوعی، انتقال حرارت و جرم زیستی، برهمکنش سیال و جامد (FSI) در سیستم های زیستی، شبیه سازی دینامیک مولکولی، مکانیک سیستم قلب و عروق، میکرو سیالات، مکانیک سلولی، ویسکوالاستیسیته و رئولوژی مواد زیستی، مباحث منتخب در بیومکانیک قلب و عروق، بیومکانیک ستون مهره ها، بیومکانیک شغلی، بیومکانیک ارتوپدی، بیومکانیک فک و دندان، بیومکانیک برخورد و تصادم، مبانی عصبی عضلانی، الاستیسیته، خزش – خستگی و شکست، مباحث منتخب در بیومکانیک اسکلتی – عضلانی، جراحی رباتیک، توانبخشی رباتیک، بیومکانیک شغلی، مهندسی توانبخشی حرکتی، مبانی عصبی عضلانی حرکت، ضایعات عصبی – عضلانی و روش های توانبخشی، حس لامسه و بازخورد نیرو در پزشکی رباتیک، دینامیک پیشرفته، مباحث منتخب در رباتیک پزشکی.

لینک کوتاه : https://mopena.ir/?p=849

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو