افزونه جلالی را نصب کنید. 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

واکسیناسیون بدون استفاده از سوزن

  • کد خبر : 1853
  • 15 مهر 1400 - 12:30
واکسیناسیون بدون استفاده از سوزن
محققان دانشگاه کارولینای شمالی با کمک محققان دانشگاه استنفورد واقع در آمریکا با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی یک برچسب واکسیناسیون ساختند که امکان انتقال واکسن به بدن را بدون استفاده از سوزن دارد و سطح ایمنی بالاتری را در مقایسه با شیوه متداول واکسیناسیون فراهم می‌کند.

به گزارش موپنا، این برچسب متشکل از میکروسوزن‌هایی است که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ایجاد شده‌اند. این برچسب مستقیما روی پوست قرار می‌گیرد که میزان قابل توجهی از سلول‌های ایمنی را در خود جای داده است و به همین علت واکنش ایمنی حاصل از به‌کارگیری این برچسب ۱۰ برابر بیش‌تر از واکسن‌های تزریق شده به عضلات بازو است. همچنین واکنش خاص سلول‌های T و پادتن اختصاصی آنتی ژن نسبت به این برچسب ۵۰ برابر بیش از واکسن‌هایی است که زیر پوست تزریق می‌شوند.

به گفته محققان این تشدید قابل توجه واکنش ایمنی امکان کاهش دوز موردنیاز برای واکسیناسیون هرشخص را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مهندسی پزشکی، پاندمی کووید ۱۹ اهمیت واکسیناسیون به موقع را بیش از پیش آشکار کرد. اما در حال حاضر واکسیناسیون مستلزم مراجعه به مراکز درمانی و تزریق آن با استفاده از سرنگ توسط متخصصین است. این فرایند به ظاهر ساده در جریان واکسیناسیون عمومی موجب اختلالات و مشکلات متعددی می‌شود. اما استفاده از برچسب حاوی واکسن امکان انجام واکسیناسیون توسط شهروندان را به سادگی و به سرعت فراهم می‌کند و می‌تواند موجب افزایش تعداد شهروندانی شود که تمایل به دریافت واکسن دارند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://mopena.ir/?p=1853

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو