افزونه جلالی را نصب کنید. 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

پیش بینی حمله قلبی با عکس رادیولوژی!

  • کد خبر : 1905
  • 30 آذر 1401 - 16:20
پیش بینی حمله قلبی با عکس رادیولوژی!
هوش مصنوعی قادر شده است تنها با بررسی یک عکس رادیولوژی (اشعه ایکس) از قفسه سینه، میزان آسیب‌پذیری بیمار در برابر حمله قلبی و سکته مغزی را پیش‌بینی کند.

تعداد موارد حمله قلبی در طول سالیان گذشته افزایش یافته و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) در هر سال جان ۱۷.۹ میلیون نفر را بگیرد.

در چنین شرایطی، یک آزمایش ارائه شده در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) نشان داده که یک سامانه هوش مصنوعی تنها با یک عکس اشعه ایکس قادر به تشخیص حساسیت و آسیب‌پذیری بیمار در برابر حمله قلبی و سکته است.

«موسسه ملی سرطان» در ایالات متحده آمریکا در حال تحقیق روی یک فناوری موسوم به خطر CXR-CVD است که هدف از آن پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته با استفاده از یک عکس اشعه ایکس است. مدلی که توسط محققان ابداع شده است، توانایی پیش بینی احتمال مرگ در مدت ۱۰ سال بر اثر حمله قلبی یا سکته مغزی (stroke) ناشی از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را دارد.

این مدل ابداعی همچنین از گروهی متشکل از حدود ۱۱ هزار و ۴۳۰ بیمار سرپایی استفاده کرد که همه آنها رادیوگرافی قفسه سینه داشتند که به طور بالقوه واجد شرایط درمان با استاتین بودند که نوعی پیشگیری برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی است.

«جاکوب وایس» رادیولوژیست وابسته به مرکز تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست و «برنامه هوش مصنوعی در پزشکی» در بیمارستان زنان بوستون، گفت: مدل یادگیری عمیق ما راه حلی بالقوه برای غربالگری خطر بیماری قلبی عروقی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس قفسه سینه ارائه می دهد. این نوع غربالگری می تواند برای شناسایی افرادی که از داروهای استاتین سود می برند اما در حال حاضر درمان نشده اند، استفاده شود.

دستورالعمل‌های فعلی تخمین خطر ۱۰ ساله حوادث ناگوار عمده بیماری قلبی عروقی را توصیه می کنند تا مشخص شود چه کسی باید برای پیشگیری اولیه از درمان با استاتین استفاده کند.

این میزان خطر احتمالی با استفاده از امتیاز اکتسابی هر فرد در مورد خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود؛ یک مدل آماری که مجموعه‌ای از متغیرها از جمله سن، جنس، نژاد، فشار خون سیستولیک، درمان فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت نوع ۲ و آزمایش‌های خون را در نظر می‌گیرد. درمان با مصرف داروی استاتین برای بیمارانی توصیه می‌شود که امتیاز ۷.۵ یا بالاتر را در مورد این خطر ۱۰ ساله کسب می کنند.

لینک کوتاه : https://mopena.ir/?p=1905
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو